Tajemní bohové Jižní Ameriky a kult jaguára

19. prosinec 2012 | 07.27 |
blog › 
Tajemní bohové Jižní Ameriky a kult jaguára

                          Tajemní bohové Jižní Ameriky a kult jaguára.

         Mýty jihoamerických národů se dochovaly jen útržkovitě, ale existují ústně předávané legendy, které si předávali členové jednotlivých kmenů z generace na generaci.  Zatím však nikdo nezjistil, kde máme hledat jejich dávný původ.

         Dalším zdrojem informací o těchto kulturách jsou archeologické nálezy.Je jisté, že indiáni pokládali nebe za místo, kde žilo množství nadpozemských bytostí., jakýchsi kříženců lidí a zvířat. Jsou navíc oblečeni v podivuhodné, nikam nezařaditelné kostýmy, oplývající podezřele moderními technickými doplňky, připomínající často skafandry. 

          Dodnes je ve sbírkách muzeí na celém světě uloženo velmi mnoho zajímavých keramických figurek a miniaturních hlav a také těžko zařaditelných plastik. Naturalistická vyobrazení, která zpodobňují tyto indiánské bohy, označuje mnoho archeologů prozatím jako "metafyzické bytosti tropických deštných pralesů". Většina těchto podivných předkolumbovských nálezů je však součástí soukromých sbírek a tak je návštěvníci světových muzeí většinou nemají ani šanci uvidět na vlastní oči.

         Množství dalších objevů tajemných artefaktů bylo učiněno v nepřístupných ekvádorských jeskyních. Všechny stále představují archeologickou záhadu. Prý sloužily ke kultovním účelům. Sem patří samozřejmě i sošky zobrazující " jaguáří kult, který byl u indiánů v představách a mýtech Střední a jižní Ameriky velmi rozšířen.

         Podle vědců se jedná jen "o antropomorfní zobrazení jaguára, nadpřirozené bytosti, napůl člověka a napůl velké kočky". Elitní válečníci Aztéků si říkali dokonce " jaguáří bojovníci." To by bylo logické, indiáni tedy zpodobňovali ve svém umění své erbovní zvíře, i s přilbou a maskou, ze které mohla vyčnívat jaguáří čelist. Při svých náboženských rituálech používali kouzelníci dokonce jaguáří kůži, kterou si přehazovali přes hlavu.  Je však přinejmenším podivné, jak asi tento kult vlastně vznikl a co bylo jeho původní předlohou?

        Jedním z dodnes živých jazyků potomků Mayu je lakandonština. V jedné lakandonské legendě se říká:

        "Když uvidíš velmi mnoho jaguárů, obrovských jaguárů, pak jsi nespatřil skutečné jaguáry.

Jsou to putující bohové, jsou to vládci duhy, kteří sem přišli do lesa...Podobají se jím, ale nejsou to jaguáři."

         Navíc tento jaguáří bůh měl v různých oblastech odlišnou podobu. Pokud by byl předlohou jaguár, něco takového by se nemohlo stát.

         Kým tedy Jaguár vlastně asi byl? Olmékové v Mexiku uctívali jaguářího člověka, Mayové zase zvěčňovali jaguára v nadživotní velikosti.

         V Ekvádoru byly budovány pyramidy a náspy v podobě jaguára a na půdorysu podobném jaguárovi bylo postaveno i hlavní město Inků Cuzco. Jaguáří bůh byl uctíván také v kultuře Chavín. Jak asi vznikl tento kult? Jde jen o uctívání jakýchsi přírodních zvířecích démonů, nebo mělo jít o vzpomínky na dávné návštěvníky z vesmíru? Zajímavé je i to, že tyto keramické figurky jaguárů s helmou na hlavě pocházejí ze stejné oblasti, jako již dobře známé zlatá letadélka a dokonce i ze stejného časového období!

       

                                                                                             Ještěři, opice nebo astronauti?

         Zářným příkladem takového zatím neidentifikovaného předmětu je soška neznámého boha z Ekvádoru, vedená v rubrice " kuriozity".

         Ředitel muzea, v jehož sbírkách se tato neobyčejná soška nachází, se o ní vyjádřil, že by mohlo jít " o starověkého potápěče" I ona připomíná neskutečně dnešního astronauta. Navíc má tento potápěč deformovanou lebku.

         Dalším záhadným artefaktem jsou figurky "s opičí hlavou"., držící v rukou neidentifikovatelné předměty, oděné do kombinéz.  To, že má soška Opičí hlavu, vysvětlují archeologové jako vždy: " jde původní rituály, uctívající zvířata".

         Mimořádně děsivě působí také 16 centimetrů vysoká soška, která je součástí sbírek Museo Weilbauer v Quitu v Ekvádoru. Je vyrobená z červenohnědé hlíny, podobná člověku, avšak s podivnou ještěří hlavou, třímající v pravé ruce kulatou nádobu či kroužek.

         Při detailnějším pohledu nás však místo hlavy ještěrky napadá, že jde spíše o přilbu s kulatým otvorem okolo úst, protaženou až na záda bytosti, kde přechází v jakýsi kryt ve tvaru límce. Jde snad o zachycení technických detailů, kterým tehdejší indiáni nemohli rozumět? Některé sošky, umístěné v tomto muzeu mají zase charakteristickou svatozář.

         Záhadou zůstávají i nálezy miniaturních hlav, které zachycují zcela neznámý typ člověka, se dvěma obličeji. Některé z těchto hlav mají opět zřetelně vypracovanou přilbu. Jejich ústa jsou podivně zašpičatělá a při pohledu z profilu se zdá, že přecházejí v jakýsi náustek.

         Tady vždy dobré označení "Opice" zřejmě neobstojí. Těchto hlaviček bylo objeveno nejvíce na hranicích Kolumbie a Ekvádoru. Někteří badatelé nevylučují možnost, že museli umělci při jejich ztvárňování pracovat podle skutečných předloh. Co to znamená?

         Jen to, že lidé byli svědky nějakého jevu a tak se snažili vzpomínku na něj uchovat v podobě rituálů, maleb, tanců či podivuhodných masek.

         Z toho vyplývá jen jedno: lidé museli vidět tyto cizí a nepozemské bytosti vidět na vlastní oči!

                             

                                 

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář