Leonardo da Vinci a vynálezy z budoucnosti

29. březen 2015 | 11.04 |
blog › 
Aktuality › 
Leonardo da Vinci a vynálezy z budoucnosti
Humanoidní robot a geniální vědec Dne 24. 2. 2011 uskutečnilo lidstvo ve svém vývoji další významný krok. Právě toho dne totiž vynesl americký raketoplán Discovery na mezinárodní vesmírnou stanici „Robonauta II.“ Tento technicky dokonalý a - navíc humanoidní, neboli člověku podobný robot - byl zhotoven podle 500 let starých nákresů geniálního malíře, sochaře, architekta, přírodovědce, hudebníka, spisovatele, konstruktéra, vědce a technika Leonarda da Vinciho (1452 – 1519). Je neuvěřitelné, že trojrozměrné kresby, které Leonardo da Vinci vytvořil před tak dávnou dobou, posloužily vědcům z amerického NASA jako podklady pro vytvoření něčeho tak složitého, jako je právě „Robonaut II.“ Leonardo da Vinci, tento universální genius, svou všestranností převyšoval i takové osobnosti, jako byl Michelangelo Buonarotti či Mikuláš Koperník. Jeho význam pro lidstvo proto spočívá v tom, že v podstatě ovlivňuje z propasti dějin i v dnešní době různé vědní obory. Měl správnou představu o pohybu planet a gravitaci - a tak položil v podstatě základy pro všechny své pozdější pokračovatele: G. Galilei (1564-1642), F. Bacona (1561-1626) a také I. Newtona (1643-1727). Leonardo da Vinci - celým jménem Leonardo di ser Piero da Vinci - se narodil dne 15. 4. roku 1452 jako nemanželský syn notáře Piera a venkovanky Catthariny. Žil tedy v období kvetoucí italské renesance. Tehdy se svět zhlížel v řeckých a římských klasických dílech a všude vládl duch obrození a humanismu. To však bylo jen pouhé zdání. Na vše totiž dohlížel přísný vliv církve, která v této době řídila a kontrolovala veškerý život v tehdejší společnosti, a proto také byla patronem umělců. Je jisté, že Leonardo da Vinci byl rozhodně pozoruhodným člověkem, který se naprosto vymykal své době. Možná také právě proto si vedl své deníky a zapisoval si do nich své myšlenky a geniální vynálezy pomocí zrcadlového písma. To mělo určitě svůj důvod, zejména v době, kdy se tento neúnavný genius věnoval zkoumání lidského těla - a prováděl pitvy. Za tímto účelem vykupoval Leonardo da Vinci mrtvá těla, což bylo v jeho době hrdelním zločinem. Za 36 měsíců, mezi lety 1513- 1516 , tak uskutečnil desítky pitev, které pečlivě zdokumentoval podrobnými nákresy a také zaznamenal ve svých zápiscích - zrcadlovým písmem pozpátku, aby tak ochránil své vědomosti. Stejně tak Leonardo da Vinci ukrýval záhadná poselství do svých obrazů. Vědci dnes odhalují stále nová a nová zašifrovaná tajemství, ukrytá dosud v těchto nádherných Leonardových dílech. Ukázalo se to v roce 1989 při zkoumání Leonardova díla „Zvěstování“, na kterém Leonardo da Vinci pracoval na počátku své tvorby, kdy byl ve Florencii jeho učitelem malíř Andrea del Verrochia. Tehdy se k malování používaly barvy s příměsí olova. Ukázalo se však, že Leonardo da Vinci použil jiné barvy, když vytvářel na obraze vlevo stojícího anděla. Tak se stalo, že při rentgenové analýze, kterou tehdy vědci prováděli, anděl z obrazu úplně, jakoby zázrakem, zmizí. Otázka tedy zní: Proč? Jednalo se snad o nějaký zašifrovaný vzkaz, který nám Leonardo chtěl předat? Chtěl naznačit, že se stal poslem, který přinesl lidstvu nové vynálezy? Groteskní příšery nebo mimozemské bytosti? Je známé, že na sklonku svého života pobýval Leonardo da Vinci čas ve Florenci, kde se posledních 16 let věnoval nestálému zdokonalování světoznámého a slavného portrétu „Mony Lisy“, neboli „Giocondy.“ (Tento obraz zadal mistrovi obchodník s hedvábím, na obraze je jeho žena) Zde stejně, jako v případě svých zrcadlově psaných zápisků - a jako ostatně i na jiných obrazech - používal Lenardo da Vinci techniku zrcadlení. Proto byl i tento obraz podrobeny zkoumání pomocí počítačové technologie na universitě v Bostonu v americkém Masachuchets . Počítač tehdy odhalil pozoruhodné skutečnosti: Leonardo věnoval vždy při svých malbách velkou pozornost věrnému zpodobnění rukou. A právě na nich – při použití zrcadlové techniky, zde byla odhalena bytost s přilbou, která má doslova příšerný obličej, připomínající svým vzhledem nejspíše filmového predátora. Jak mohl něco takového Lenardo da Vinci namalovat? Viděl snad někdy podobnou zrůdnou bytost? Věděl snad, že jednou v budoucnosti lidé dokážou rozluštit jeho poselství? Jedno je jisté: že to byl opravdu malířův vědomý záměr. Stejnou trojrozměrnou techniku totiž lze objevit i na obraze „Panna a dítě se sv. Annou“ a také „Panna ve skalách“. Vědce znepokojuje i další věc: na některých skicách a náčrtech Leonarda da Vinciho na nás zírají přízrační groteskní tvorové, jejich sešklebené neskutečné tváře se zdají pocházet jakoby odjinud. Odkud asi čerpal Leonardo da Vinci svou inspiraci při malování těchto neskutečných příšer? Právě on, který se jindy velice snažil o reálné zachycení malovaného objektu, bez jakýchkoliv příkras, tu náhle zpodobňuje naprosto děsivé jedince, kteří se zdají přicházet odkudsi z pekelných krajin? Z Leonardových zápisků se o tom mnoho nedozvídáme: umělec byl bohužel na informace o svých osobních záležitostech velmi skoupý. Není také známo, kde se Leonardo da Vinci pohyboval v letech 1476-1478. A právě tehdy, kdy nám tento umělec mizí na čas ze všech historických záznamů, je zřejmé, že se vyskytla v jeho životě nějaká neznámá okolnost, která posléze ovlivnila celý jeho další života a jeho smýšlení. Podle jeho pozdějších kusých sdělení se „ tehdy učil u lidí, kteří mu ukázali věci, o kterých normální lidé nemají tušení.“ Jeden jeho takový zápisek obsahuje záznam o dobrodružství, které zažil někdy v roce 1476. Tajemná jeskyně a bojové tanky Mladý Leonardo da Vinci se velmi rád procházel krajinou, a tak byla častokrát jeho učitelkou sama příroda. Při svých toulkách bedlivě pozoroval krajinu, zkoumal zvířata a všechny přírodní děje. Při jedné takové procházce se však stalo něco významného: objevil vchod do jakési „ temné jeskyně“. Podle všeho se jednalo o opravdu o významnou událost v jeho životě, protože si ji - na rozdíl od ostatních příhod - pečlivě zaznamenal a také se o ní po celý život ve svých zápiscích stále zmiňoval. Co asi tehdy v „temné jeskyni“ našel? Mohl se tam snad setkat s někým, kdo mu dovolil nahlédnout do budoucnosti? Odkud asi pochází jeho geniální návrhy z roku 1478 - tedy ihned po jeho návratu do Florencie - které tvoří vrchol jeho tvorby? Právě tehdy Leonardo da Vinci navrhuje a vymýšlí své největší - a na svou dobu naprosto převratné vynálezy a stroje - které svým konstrukčním a technickým vypracováním předběhly vývoj techniky o celá staletí. Kreslí návrh letadla, bagru, šlapacího soustruhu, odstředivku, dmychadlo, potápěčský úbor, závitník, závitnici, hlaveň, ponorku, tkací stroj, vrtačku, zemní vrtáky, tiskařský lis, kolesovou loď, kulomet, bojové dělo a také vozidla na samostatný pohon. Jedno z jeho návrhů letadel velmi připomíná bojovou helikoptéru amerického letectva AH-64, která byla později podle Leonardových návrhů postavena a která dokáže vyletět až do výšky 6,5 kilometru, ale manévrovat i několik metrů nad zemí. Jedním z těchto vozidel je i bojový stroj – tank. Přestože Leonardo da Vinci nebyl rozhodně přítelem zabíjení a válek, vymýšlel strategii boje, kde by zasáhly právě tanky. Je jistě paradoxem, že po více jak 400 letech, v roce 1916, tedy během I. světové války, v bitvě na řece Sommě, postupovaly tanky přesně tak, jak kdysi Leonardo da Vinci navrhl. Tajné sdělení z jiného světa Nesmíme zapomenout ve výčtu Leonardových vynálezů i jeden naprosto zvláštní: mechanického lva, který se pohyboval přesně tak, jako robot. Tuto báječnou hračku sestrojil Leonardo da Vinci jako dárek pro francouzského krále Františka I a věnoval mu ho roku 1517. Všichni tehdejší svědkové této neuvěřitelné produkce byli naprosto vyděšeni, protože něco takového nikdy neviděli. Je vidět, že množství vynálezů tohoto genia bylo opravdu nepřeberné. Na jedné výstavě z poslední doby, kde bylo k vidění na 60 jeho zrekonstruovaných vynálezů, mohli návštěvníci obdivovat i potápěčský skafandr s trubicemi pro dýchání- Leonardo již před 500 lety tušil, že je třeba mít 2 hadice sloužící k dýchání. Toto zařízení opravdu fungovalo! Z literárního odkazu Leonarda da Vinci se nám dochovalo na 7000 stránek. Z toho je více než 3500 svazků technických zápisků. Jeho poznámky tvoří celkem 48 svazků - některé jsou zatím ale nerozluštěné, z nichž část je uložena v muzeích po celém světě a - další jsou v soukromých sbírkách - například velké množství těchto poznámek vlastní Bil Gates. Otázkou ale stále zůstává, s kým se tehdy mohl Leonardo da Vinci při své záhadné cestě do podzemí setkat? Mohl tam uvidět nějaké neznámé bytosti, které později ztvárnil ve svých kresbách? A odkud tyto bytosti vlastně pocházely? A mohli mu tehdy podivuhodní a nezemští tvorové sdělit nějaká tajemství? Odpovědí by mohl být neidentifikovatelný objekt, který vidíme na obraze s názvem „Pokřtění Krista“ Vysoko nad zemí se tu vznáší šedé těleso ve tvaru disku, z něhož k zemi směřují světelné paprsky. Stejné neidentifikovatelné těleso se vznáší i v pravém rohu obrazu s názvem Madona se svatým Janem, ze kterého vychází také světlo, neboť dole stojící pastýř si cloní rukou oči. Je to „posel Boží“ či mimozemské plavidlo? Je pravdou, že tyto zvláštní obrazy nejsou ničím výjimečným. Podobné létající stroje, světelné koule a jakési balony se vyskytují i na dalších obrazech namalovaných v 15. a v 16. století. Z historických pramenů víme, že tehdy se nad Čínou, Itálií a Evropou pohybovalo velmi mnoho podobných nevysvětlitelných strojů. Jsou snad všechny neuvěřitelně pokročilé vynálezy tohoto mimořádného muže jménem Leonardo da Vinci důkazem, že se setkal s někým, kdo mu odhalil tajemství budoucnosti?

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář